Program DGTL'20 - DGTL
Her finner du programmet for DGTL i Bodø 9. januar 2019 og i Tromsø 10. januar 2019.
program,dgtl,tromsø,2019
371
page-template-default,page,page-id-371,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Program DGTL’20

Torsdag 16. januar 2020

08.30

Registrering
Erlend Osnes

09.00

Velkommen

Konferansier Erlend Osnes ønsker velkommen.

Erik Modig

09.10 Verdens beste kundereise

Erik Modig, PhD (Handelshögskolan Stockholm)

Hver eneste kunde kommer til kritiske punkter der de tar beslutninger som avgjør om de velger deg eller noen andre. Hvordan kan vi finne disse punktene og hvordan kan vi optimalisere vår påvirkningskraft slik at vi blir valgt? Erik kombinerer den nyeste forskningen innen kundepsykologi med «best practice» innenfor digital påvirkning.

Øyvind Waage

10.00 Den som har fasiten, har den minst av alle!

Øyvind Waage (Per Høj)

Det finnes ingen fasit på kreativ kommunikasjon. Likevel hevder mange å ha den, mens mange andre er på desperat jakt etter den. Kreativitet handler om å finne på noe nytt, eller ihvertfall se noe på en nye måte. En fasit basert på ting som er gjort før faller jo da på sin egen urimelighet.

10.30

Pause

11.00

Velkommen tilbake
Asta Lassesen

11.10 Shaping history through innovation

Asta Lassesen (Hurtigruten ASA)

Hvordan Hurtigruten har utviklet seg fra å være en nasjonal aktør på norskekysten til å være verdens ledende ekspedisjonsselskap gjennom innovasjon, råskap, globalisering og gjestesentrisk tilnærming. Viktige elementer for å sikre fortsatt vekst er differensiering og digitalisering, hvordan gjøre dette til en integrert del av kundereisen?

11.40 High speed content with Geeohsnap

Geir Ove Pedersen (Geeohsnap)

«Dude, you're just like batman. Putting on a disguise fighting boring content with your creativity!» (Influencer fra USA) Over 3 millioner unike mennesker i Norden har sett det norske kreative showet Geeohsnap Unexpected i Snapchat og enda flere mennesker har fått med seg det internasjonale showet Get Creative. Vi snakker selvsagt om en av de største i verden på kreativt innhold i Snapchat. Geir Ove Pedersen aka Geeohsnap fra Kristiansand samarbeider med flere av de største merkevarene i verden. I foredraget «High Speed Content» snakker han om viktigheten i å produsere mer kreativt og hurtig innhold. Hvordan fanger du oppmerksomheten i jungelen av innhold som blir postet daglig? Har man et stort publikum som Geeohsnap så gir det også selvsagt mange nye spennende samarbeid. Hvordan burde man samarbeide med Influencere for å oppnå de beste resultatene? Gled deg til et inspirerende, kreativt og fargerikt foredrag med Geeohsnap!

12.10 Fra 0 til 350.000 unike lesere på to år

Ronni Møller Pettersen (Sparebanken Nord-Norge)

Medielandskapet har vært i en enorm endring siden tidlig 2000. Vi har fått raskere internett, kanalene er mangedoblet og kampen om oppmerksomhet har aldri vært tøffere. Vi tar i bruk stadig mer avansert markedsføringsteknologi og mulighetene er mange (!). Med så mange muligheter og mengder av digg data lett tilgjengelig, er det ikke rart at det kan oppleves overveldende. Dette er et foredrag som tar for seg utviklingen av medielandskapet, og hvordan det har endret hvordan vi jobber med kommunikasjon og markedsføring. Hva har vi lært så langt? Og hvordan vet vi hva som er “riktig” valg for 2020 og årene som kommer?

12:40-13:30
Lunsj

13:30-16:05

Praktiske miniseminarer i tre parallelle spor.

Spor 1:

«It’s all about data»

Rolf Viggo Pettersen
13.30-14.15 Analytisk drevet kommunikasjon
Rolf Viggo Pettersen

Markedsføring i 2020 handler om hvor relevant du klarer å være. Du må være mer personlig, noe som medfører at du må endre metode og tankesett i markedsføringen din. Du må omfavne omnikanal som en strategi og la teknologi gjøre deg presis og relevant. Lær hvordan du må tenke orkestrering av data, hvilken teknologi som bidrar med hva, hvor magien bør være og hvordan du kan jobbe med det som virkelig betyr noe for kundene dine. Rolf Viggo Pettersen har mer enn 20 års erfaring innen markedsføring og CRM blant annet med 11 år som Nordisk CRM Direktør i Canal Digital og fra salg av markedsføringsteknologi. De siste 5 årene har han jobbet med rådgivning innen kundeopplevelser, merkevarebygging og lojalitet i Netlife Dialog og er nå salgsdirektør og evangelist der.

14.25-15.10 Dette er de fem dyreste tabbene norske bedrifter gjør på nett
Alexander Tøgard

Her får du de beste tipsene til hvordan du kan utnytte nettsiden og Google bedre for din bedrift. Vi advarer også om de vanligste tabbene norske bedrifter gjør med nettsidene sine og innen digital markedsføring. Som partner i mediebyrået Hensikt har Alexander Tøgard mer enn 15 års erfaring med digitalt innhold og markedsføring. Hans største faglige lidenskap er vekststrategier for nett, med særlig fokus på Google og brukervennlige nettsider.

Steffen Larvoll
15.20-16.05 En reise fra produktleverandør til kompetansebedrift - slik endret vi bransjen på bare tre år
Steffen Larvoll

Markedsføring for logistikkbransjen har historisk sett bestått av helsides annonser i fagblader, DM’er og deltakelse på messer og konferanser, men etter at jeg oppdaget inbound marketing i 2015 så jeg hvordan firmaet mitt kunne med forholdsvis begrensede budsjetter ta eierskap over kundereisen. På bare 3 år gikk vi fra å være en produktleverandør til å ha definisjonsmakt i bransjen, noe som ga gjenklang i alle tenkelig mulige KPI’er som eksempelvis nettsidetrafikk, konverteringsrate eller antall leads. Men det tydeligste signalet for ledelsen på at dette fungerte var at salget økte fra 78 MNOK i 2015 til 150 MNOK i 2018. Steffen Larvoll er markedsutvikler i Driw, et norsk teknologiselskap med fokus på vareflyten. Steffen har 12 års erfaring fra retailbransjen, hvorav 4 år som daglig leder i egen klesbutikk, i tillegg til 10 år i logistikkbransjen. Han er utdannet i internasjonal markedsføring med en BSc fra BI Trondheim og Ecole Supérieure de Commerce de Grenoble. Han er juryformann for kåringen av «Årets Logistikkopplevelse» for de beste aktørene innen netthandel og logistikk, og holder jevnlig foredrag om varehandel og logistikk, bl.a. som gjesteforeleser på Høgskolen i Molde og BI.

Spor 2:

«Kreativ kommunikasjon»

13.30-14.15 Hvordan man kan lage bedre og mer kreativt innhold med mobilen?

Geir Ove Pedersen (Geeohsnap)

Ønsker du å produsere mer av ditt innhold «inhouse» i bedriften? Da bør du får med deg workshop'et til Geeohsnap.

14.25-15.10 6 tips for B2B markedsførere

Tina Rødahl

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk med 660 millioner medlemmer i verden. I Norge er det nå 2,1 millioner medlemmer, og vokser stadig. LinkedIn er en viktig innholdskanal der medlemmene ønsker å finne relevant informasjon og for å lære mer. Denne konsumeringen skaper også en del muligheter for norske annonsører. B2B markedsføring kan også være en krevende oppgave, og Tina Rødahl vil presentere 6 tips for hvordan å lykkes. AdColony er datterselskap av Otello Corporation (tidligere Opera Software) og er eksklusiv LinkedIn Marketing Solutions partner i Norge, Sverige, Danmark og Tyrkia. Tina Rødahl er ansvarlig for LinkedIn Marketing Solutions i Norge. Hun har lang erfaring fra teknologi- og mediebransjen og brenner for at kommunikasjon og løsninger spisses på brukernes premisser. I tillegg til å holde foredrag jobber Rødahl tett med bedrifter og byråer for å bistå i utviklingen av strategier, innhold, kampanjeutførelse samt optimalisering av planer og tiltak.

15.20-16.05 Grunnleggende videoredigering med iMovie (iOS)

Tom Benjaminsen (iNord)

Skap eget videoinnhold med din iPhone eller iPad. Vi byr på et praktisk rettet krasjkurs i grunnleggende redigering av video med iMovie for iOS. Her lærer du om iMovies brukergrensesnitt, hvordan du oppretter ditt videoprosjekt, importerer råmateriale, redigerer dette i appens tidslinje samt bruk av tekst og grafikk. i tillegg ser vi på hvordan du tilpasser lydspor og musikk, samt hvordan du enkelt deler innholdet ditt i sosiale mediekanaler.

Spor 3:

«Kundeopplevelse, Brand & Lojalitet»

13.30-14.15 Digital disiplin: Hvordan bygge en sterk merkevare i digitale kanaler

Eirik Friberg Ekrann

Merkevarebygging skaper betydelig kommersiell verdi, men vi har få sterke merkevarer i Norge. Norske merkevarer har også blitt likere og likere de siste årene. Eirik presenterer et strukturert rammeverk, basert på universelle arketyper, for hvordan bygge en attraktiv og konsistent merkevareprofil i digitale kanaler. Eirik har tre faglige hovedinteresser: Merkevare (fordi det skaper langsiktig verdi for et selskap), strategi (fordi det sikrer at man tar konsistente valg) og analyse (fordi god innsikt er grunnleggende for å lykkes). Han er rådgiver når det gjelder merkevarestrategi for flere store norske og internasjonale selskap.

14.25-15.10 Hva i huleste svarer vi nå, da?

Elin Lind

Slik tar du kontroll på kommentarfeltet. Elin Lind er journalist og forfatter. Hun har bred erfaring med brukerservice og brukerdialog, digital kommunikasjon, sosiale medier og nett. Hun jobber i dag som reporter og vaktsjef i NRK Nordland med særlig ansvar for dialogen NRK har med sitt publikum.

15.20-16.05 Riktig innhold, til riktig person, til riktig tid og i riktig kanal

Medierådgiver Marita Johansen i iTromsø og innholdssjef Camilla Solheim i iNord

Hvordan kan du og din merkevare være tilstede akkurat når din (potensielle) kunde har behov for det, og hvordan kan du sørge for at kunden velger akkurat din merkevare? I dette miniseminaret får du konkrete ideer til innhold som sørger for å tiltrekke, konvertere, selge og begeistre kunden. Til syvende og sist skal kunden bli en ambassadør for din merkevare.

DGTL’20 Workshop

Fredag 17. januar 2020 – 09.00–12.00

Velkommen til workshop med Erik Modig!

 

I løpet av workshop’et vil vi forsøke å svare på når og hvorfor kundene dine velger deg og din bedrift. Vi går gjennom de ulike beslutningene som gjøres, og anvender disse på dine egne kunder for å avdekke hva som kan bidra til å øke opplevelsen det er å være kunde hos deg og din bedrift. Målsetningen er å finne helt konkrete saker som dere kan endre allerede i dag, for å få flere og mer fornøyde kunder som er villige til å betale mer for dine varer og tjenester.

 

  • Få dypere kunnskap innenfor kundepsykologi og hvordan dette påvirker din bedrift
  • Lær deg å resonnere rundt de forskjellige påvirkningsfaktorene som kunden står overfor (følelser vs. tanker)
  • Identifisér de viktigste øyeblikkene i din kundes kjøpsreise og finn din strategi for dem
  • Få tilbakemelding fra Erik Modig på din digitale kundereise for å avdekke forbedringspotensial.

 

Erik Modig (PhD) er forsker ved Handelshögskolan i Stockholm. Han er ekspert på kundepsykologi, markedsstrategi og kommunikasjon, og deler sin tid mellom å skrive og prate om de nyeste teoriene og metodene som ligger bak hvordan kommunikasjon endrer menneskers valg. Han er en svært anerkjent og populær foredragsholder og forfatter, og hans siste bokutgivelse «Bang for the buck» ble kåret til årets markedsføringsbok i Sverige.