Politiske skandaler, cyberkriminalitet, deep fake, konspirasjonsteorier. Kan vi i det hele tatt stole på hverandre lenger? Står det norske tillitssamfunnet for fall? Basert på ulike nasjonale og internasjonale studier belyser Eirik hvordan det står til med den norske befolkningens tillit til hverandre, myndighetene, journalister, influencere, reklamefolk og ulike andre meningsbærere i den norske samfunnsdebatten.
Eirik Friberg Ekrann er administrerende direktør for analyseselskapet Ipsos i Norge. Han har en mastergrad i statsvitenskap (ja, sånn faktisk), og er en tillitsfull type.
KI-genererte bilder, videoer og andre former for feilinformasjon utfordrer tillitssamfunnet . I 2017 ble "falske nyheter" kåret til årets nyord i Norge. I 2024 er desinformasjon og falske nyheter blant de fremste truslene mot samfunnet og demokratiet. I dette foredraget tar Pernille Johnsen for seg hvordan vi kan forholde oss til den nye medievirkeligheten og snakker om hvordan Faktisk jobber for å ettergå og avdekke feilinformasjon og KI-generert innhold.
Bli inspirert av innholdssaken som på rekordtid hentet inn hele 8.300 småsparere og investorer som nye eiere.
Line Raaen Osmundsen fra Polaris Media Sør skal dele hvordan de forvandlet kjedelig børsinformasjon til god historiefortelling.
Muligheter og trusler
Hans-Petter Nygård-Hansen retter blikket mot framtiden og vil belyse både de positive og negative konsekvensene av den eksponentielle utviklingen av kunstig intelligens. Allerede nå er kunstig intelligens i ferd med å utfordre vår grunnleggende oppfattelse av hva som er sant eller ikke, og med det true tilliten vi har til hverandre og samfunnet vi er en del av. Hva vil skje rundt kunstig intelligens og måten vi kommuniserer og markedsfører på?
Kunstig intelligens kan hjelpe selv den mest skrivefiendtlige til å lage engasjerende tekster. Som kommunikasjonsrådgiver i B2B-byrået Iteo, har Hans Henrik Torgersen integrert kunstig intelligens i sitt daglige arbeid. Hans erfaring spenner fra tid i Norges største mediehus til dyptgående arbeid med krisekommunikasjon, noe som har gitt ham et unikt perspektiv på teknologiens rolle i moderne kommunikasjon.
I sitt foredrag vil Hans Henrik dele innsikt i hvordan KI kan endre måten små og store organisasjoner ser på innholdsproduksjon, ved å gi eksempler fra egen praksis. Han vil også diskutere de kravene som følger med implementeringen av KI i en organisasjon, og gi råd til hvordan man best kan navigere disse utfordringene.
Hans mangeårige erfaring som rådgiver gir ham et solid grunnlag for å forstå og formidle hvordan KI kan utnyttes for å skape reell verdi i hverdagen.
Lokalavis setter Tromsø på kartet
Èn uke etter DGTL reiser iTromsø-teamet til London for å delta på prisutdeling i Global Media Awards. Der er de nominert i kategorien «Beste bruk av KI». Hvordan kom de seg dit?
Redaksjonen i iTromsø har i over ett år jobbet hardt for å utnytte mulighetene til å bruke kunstig intelligens for å forsterke journalistikken og forklare hvorfor og hvordan livet i Tromsø endrer seg.
I verdensmålestokk er iTromsø en bitteliten lokalavis i en bitteliten by. Her vil produkteier KI Lars Adrian Giske og redaktør Rune Ytreberg fortelle hvordan en kunnskapsbedrift som iTromsø har lykkes med sin KI-satsing.
Skap begeistring og engasjement med bærekraft som kjernestrategi
I dette eksklusivt utformede foredraget for DGTL, deler Hanne-Lene Dahlgren sin reise til å bli en ledende stemme innen bærekraftig forbruk og fremtidens matpolitikk i Norge. På en særegen måte har hun egenhendig klart å etablere en merkevare som utstråler autentisitet og tillit i et felt hvor meninger ofte kolliderer og grønnvaskingen florerer. Gjennom foredraget vil hun dykke ned i de strategiene hun har anvendt for å formidle sitt budskap effektivt, navigere og håndtere kritikk, samt avdekke kjernesakene som ligger til grunn for å bygge en vellykket og fremtidsrettet bærekraftig merkevare.
Kampen om talenter er hard i mange bransjer, og å være en attraktiv arbeidsgiver for både eksisterende og potensielle ansatte er stadig viktigere. For Ingvild Reinskou er employer branding «the gift that keeps on giving».
Med ærlighet og gode verdier i bunn, vil det å bygge en sterk merkevare knyttet til arbeidsplassen skape store og gode ringvirkninger; Både når det kommer til kultur, effektivitet og stolthet internt, og for å skape preferanser og tilhørighet ut mot kunder, samarbeidspartnere og potensielt fremtidig ansatte. Ingvild tør påstå at god employer branding skal merkes på arbeidsmiljøet og vises på bunnlinja. Hun kommer til å by på inspirasjon og gode eksempler!
Ingvild Reinskou har bred erfaring fra rekruttering, organisasjonsutvikling og karriereveiledning, i tillegg til å ha drevet egen butikk. Hun har studert ergoterapi, helsevitenskap og strategiske HR-prosesser. I dag er hun ansatt som employer branding-ansvarlig i Adresseavisen og jobber med å bygge gode merkevarer for Polaris Medias kunder i Midt-Norge.
Supporterklubben Forza Tromsø har i løpet av få år gått fra å være en liten supporterklubb til nå å være en av Norges største. Supporterleder Morten Killingberg skal dele hva de har gjort for å engasjere. Gjennom en positiv supporter-kultur og fokus på inkludering er det skapt et felleskap som folk i alle aldre kan identifisere seg med.